Nauwkeurig wegen aan boord van vissersschepen
Het had wat voeten in de aarde, maar ook hier
wint de aanhouder. In goede samenwerking met VCU TCD B.V. (Vissers Coöperatie
Urk) slaagde PENKO er in systemen te ontwikkelen die ook op volle zee exact
wegen mogelijk maken. Dat houdt dus in dat, ondanks de continue bewegingen van
het schip, het gewicht van de vis per krat toch nauwkeurig bepaald wordt.
Deining betekent niet alleen dat de weger op en neer gaat, dus afwisselend
versnellingen en vertragingen ondergaat, maar tegelijkertijd ook om twee assen
draait. Niet alleen deze combinatie van factoren wordt automatisch
gecompenseerd, bovendien past het systeem zich aan bij eventuele verschillen in
de zwaartekracht. Schepen blijven als het goed is immers niet op dezelfde
plaats.
De toepassing aan boord bestaat uit het vullen
met kratten van de gevangen vis voor de verkoop. Het systeem is voldoende
nauwkeurig om deze handeling conform de wettelijke eisen te verrichten, hetgeen
nawegen op de visafslag overbodig maakt. Dit weegsysteem beschikt namelijk over
een toelatingscertificaat conform de EU richtlijn voor Niet Automatische
Weeginstrumenten met een nauwkeurigheid van 2 500 d, of 0,04 % van het
weegvermogen, over twee bereiken. Deze nauwkeurigheid is zodanig, dat het de
deur opent naar verdere automatische verwerking van de vangst. Het ontwerp is zeewaterbestendig, dus zo veel
mogelijk uit hoogwaardig roestvrij staal. Ook de sensoren, krachtopnemers, zijn
uit roestvrij staal en hermetisch gesloten (IP68/IP69K). Uiteraard waren er slimmigheidjes nodig om dit
doel te bereiken. Die worden door internationale octrooien/patenten beschermd.
