Container wegen en IMO SOLAS richtlijnen

PENKO legt uit uit hoe men aan de nieuwe IMO richtlijn  moet voldoen.

Een nieuwe, door de International Maritime Organization (IMO) aangenomen, richtlijn wordt binnenkort ingevoerd. PENKO Engineering B.V. bevindt zich in een uitstekende positie om verladers te assisteren bij het voldoen aan de richtlijn.

In 2014 namen de 169 lidstaten van de in Londen gevestigde IMO een nieuwe richtlijn aan om de bestaande Safety of Life at Sea (SOLAS) conventie te versterken. De nieuwe richtlijn vereist dat alle te verschepen containers nauwkeurig gewogen worden. Het gewicht moet controleerbaar zijn alvorens het is toegestaan schepen hiermee te laden. De richtlijn moet in de nationale wetgevingen opgenomen zijn voor het einde van 2015 en wordt vanaf 1 juli 2016 van kracht.

De nieuwe richtlijn werd ingesteld om de veiligheid van scheeps- en havenpersoneel te waarborgen en om de ongelukken te voorkomen die ontstaan wanneer lading overboord valt doordat het zwaartepunt van een stapel containers te hoog ligt; het slingeren van het schip veroorzaakt overbelasting en breuk van de sjorringen. Containers kunnen inzakken wanneer zij niet goed zijn opgestapeld; de vaareigenschappen worden slechter als het schip niet in evenwicht is. Met goed wegen en verwerken van de weeggegevens is dit alles te voorkomen. PENKO apparatuur voorkomt het schatten van de laadgewichten, wat het verkrijgen van nauwkeurige gegevens gemakkelijk maakt. Zo voorkomt deze apparatuur tevens dat ladingen door de rederijen geweigerd worden omdat zij niet goed gewogen zijn of het gewicht niet controleerbaar is.

PENKO weegapparatuur kan in bovenloopkranen, in weegbruggen of op de werkvloer met behulp van allerlei opstellingen, zoals balkenframes, opgesteld worden. De apparatuur is geschikt te maken voor de kleinste, 10 voet, tot en met de grootste, 45 voet, containermaat en tot en met de zwaarste, 35 000 kg. Moderne weegsystemen maken gebruik van sensoren die de belasting in een elektrisch signaal "vertalen" en elektronica die de massa zichtbaar maakt en het weeggegeven geschikt maakt voor verdere verwerking. PENKO verzorgt hoogwaardige sensoren, bijvoorbeeld krachtopnemers van de types 220, 460 of 740, met de bijbehorende montagehulpstukken, ideaal om zeecontainers te wegen. De meetsignalen worden door instrumenten, zoal SGM800, 1020 of FLEX-2100 verwerkt tot een nauwkeurige weergave van de exacte resultaten. En de PENKO 4-kanaals FLEX kan zelfs de ligging van het zwaartepunt van een container vaststellen, zodat de container uitgelijnd aan boord kan gaan.

"Ons bedrijf bevindt zich in de buurt van de haven van Rotterdam - Europa' s grootste zeehaven" vertelt PENKO's technisch- en verkoopmanager Vincent van der Wel. "Wij beschikken over tientallen jaren ervaring in het behandelen van scheepsladingen en met het zeerecht, wat onze klanten de zekerheid geeft dat hun lading veilig en verantwoord wordt verwerkt".

Voor meer informatie over deze producten en alle PENKO artikelen, bezoek www.penko.com .